Facebook bereik.

Met dit nieuws willen wij u  op de hoogte houden van de veranderingen binnen Facebook.
Net als veel andere social media (Twitter, Linkedin, Instagram), maakt Facebook zich regelmatig schuldig aan beïnvloeding van de organische resultaten op je tijdlijn. Het gebruik van algoritmes is niet nieuw. Het doel ervan is (zo menen de social media) om de juiste content op het juiste moment aan de juiste personen te laten zien. In 2018 hebben we vooral op Facebook duidelijk de veranderingen kunnen merken.

Al jaren daalt het bereik van de berichten die je op je zakelijke Facebook pagina plaatst. Het organische bereik voor de gemiddelde pagina is gedaald onder de 2%. Met leuke winacties was het bereik nog wat op te krikken naar duizenden mensen. Het betaalde bereik is daarentegen uitgebreid met meer functionaliteiten, waarbij we hieronder ingaan op de zogenaamde “lead advertenties”.

Zet dit middel in voor meer klanten naar je zaak!

 

 

 

 

 

 

Facebook lead advertenties.

Facebook biedt bedrijven de mogelijkheid om leads te genereren via doelgerichte advertenties.

Met Facebook lead adverteren doe je aan leadgeneratie. Een lead is iemand met interesse in je product of dienst die nog geen klant is. Hoewel er verschillende manieren bestaan om leads te genereren, verkiezen wij een inbound marketing-strategie. Je geeft dan iets waardevols in ruil voor persoonlijke informatie.

Hoe werken Facebook lead ads?
Facebook lead ads werken volgens het principe ‘voor wat, hoort wat’. Je moet dus iets te bieden hebben in ruil voor gegevens. Die balans is belangrijk: geef rommel en je maakt onmiddellijk een slechte eerste indruk. Heb je niets waardevols te bieden, dan begin je er beter niet aan. In dat geval genereer je toch enkel leads aan een hoge kost per conversie. Stel jezelf de vraag: zou ik, als consument, hierop ingaan?

Hieronder bieden we een voorbeeld van een kledingwinkel die meer klanten in zijn winkel wou krijgen in november 2018 met gerichte campagnes.

Wij hebben een campagne opgezet die er als volgt uitziet:
Een vereiste was om een mooie aanbieding te maken, waar mensen ook echt warm voor lopen:

Ze bieden een mooie shawl of lederen riem, t.w.v. € 19,95 aan bij aankoop van een kledingstuk vanaf € 75,-, geldig in de maand januari.

Wij hebben een “lead advertentie” aangemaakt op Facebook met een doorplaatsing op InstagramGoogle mijn bedrijf van de onderneming en op onze ondernemers platform: www.gratis-waardebonnen.nl.
Wat gebeurde er?

De leadadvertentie van Facebook leidde tot een aantal leads van 147 potentiele klanten.
Uitleg: een leadadvertentie laat mensen zich registreren met hun email adres en Facebookprofiel met 1 klik.
Doordat Facebook de mogelijkheid biedt om heel gericht te adverteren op geslacht, regio, leeftijd en interesses konden we een publiek bereiken die ook daadwerkelijk op zoek waren naar nieuwe kleding, en door de advertentie te koppelen aan Instagram, Google mijn bedrijf, YouTube en Gratis Waardebonnen zijn er in 2 weken tijd 147 inschrijvingen binnen gekomen. Het bedrijf richtte zich op een leeftijdsgroep van 20 tot 45 jaar.

Met de inschrijvingen konden wij aan de slag! We hebben alle potentiele klanten aangeschreven d.m.v. een nieuwsbrief met een bericht dat men een GRATIS shawl of riem konden ontvangen bij aankoop van kleding vanaf € 75,- met afbeeldingen en een filmpje van de nieuwste collectie.

Conversie:
Van de 147 inschrijvingen zijn er 112 in de winkel geweest met een uitdraai van de waardebon of vertoning via de telefoon. Daarnaast vele extra likes en reacties via hun eigen Facebookpagina.

Totale kosten: € 499,-, waarvan € 175,- eenmalig voor het opzetten van een professionele nieuwsbrief, € 150,- besteding aan Facebook, en € 174,- voor onze diensten, waaronder het maken en plaatsen van een filmpje op de verschillende kanalen,  het maken van een advertentie en een plaatsing op onze website.